7 tips - werkstress verminderen

π˜Ώπ™š π™’π™šπ™šπ™  𝙫𝙖𝙣 π™π™šπ™© π™’π™šπ™§π™ π™œπ™šπ™‘π™ͺ𝙠 2023

Hoe ga jij met stress op het werk om, zeker in sectoren waareen hoge werkdruk vaak voorkomt. Je weet inmiddels wat werkstress is en wat het kan veroorzaken, je bent klaar omte beginnen met werkstress verminderen.
Lees onze tips door om je stress levels te verlagen en te leren hoe je te veel stress kan voorkomen.

1. CreΓ«er overzicht

Als je het overzicht kwijt raakt, krijg je het gevoel dat je de controle bent verloren. CreΓ«er daarom een overzicht om duidelijk te maken wat je taken zijn. Dit geeft een gevoel vanrust. Ruim meteen je bureau en werkplek op, maak een planning en schrijf to-do lijstjes. Combineer soortgelijke taken in clusters. Door clusters achter elkaar af te ronden hoef je minder vaak te schakelen waardoor je in een betere werkflow blijft zitten.

2. Neem pauzes

Misschien heb je het gevoel dat je geen tijd hebt om te rusten en lunchen. Maar regelmatig je werk onderbreken zorgt er juist voor dat je lichaam en brein even ontspannen. Hierdoor kun je vervolgens een stuk beter focussen. Dusvoel je niet schuldig als je even snel de was ophangt, op kantoor ben je ook niet de volledige acht uur gefocust. Een slaapritme en genoeg slaap zijn ook belangrijk om de volgende werkdag vol energie te beginnen en werkstress te verminderen.

3. Beweeg regelmatig

Regelmatig bewegen stimuleert je bloedsomloop waardoor stresslevels verlagen. Je moet juist bewegen als je stress voelt. Het helpt je lichaam om stresshormonen te verbranden en hormonen waar je je goed door voelt aan te maken. Dus ga een blokje om in je pauze en maak meerde keren per week flinke avondwandeling!

4. Zorg voor minder afleiding

Zorg voor zo min mogelijk afleiding op werk. E-mails, sms-jes en andere notificaties slaan je om je oren en halen je uitje concentratie. Plan daarom momenten in je dag wanneer je gefocust te werk gaat. Zet je telefoon uit of ga in een stilteruimte zitten en laat je collega’s weten dat je even niet bereikbaar bent. Je zult zien dat je enorm veel gedaan krijgt waardoor een praatje met collega’s op andere momenten jou geen stress creΓ«ert. Werk je vanuit huis? CreΓ«er een stilteruimte thuis of werk een aantal uren per dag in de bibliotheek.

5. Stel prioriteiten

We zijn allemaal wel eens schuldig van ons druk maken over onnozele zaken. Maak daarom een overzicht van prioriteiten die voor je werk en je privΓ©leven belangrijk zijn. Leer relativeren door te bedenken hoe erg het is als je de taak niet afkrijgt en begin met je belangrijkste werk. Sommige werkzaamheden kun je wellicht wegstrepen of doorgevenaan anderen waardoor je eigen to-do lijst kleiner wordt en je werkstress vermindert.

6. Zeg eens 'nee' tegen extra werk

Vraagt je leidinggevende of je nog extra werk kunt doen? Zeg dan gewoon een keer nee. Je leidinggevende begrijpt best dat je een privΓ©leven hebt, moet zorgen voor je mentale en fysieke gezondheid en daarom niet te vaak wilt overwerken. Als je werkgever je antwoord niet meteen accepteert, laat dan je lange to-do lijst zien als bewijs dat jede taak echt niet erbij kunt hebben.

7. Praat met je baas/leidinggevende

Je werkgever heeft meer begrip dan je misschien verwacht; een werkgever heeft alleen iets aan zijn werknemers als zij gezond zijn en zich fit voelen. Informeer je baas daarom als jij een te hoge werkdruk hebt en stress ervaart. In een openen eerlijk gesprek kunnen jullie samen wat veranderen voordat je in een burn-out terecht komt.